1.3 Buitenlandse werknemers
In overeenstemming met de Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de Europese Unie (WagwEU), zijn verbindend verklaarde bepalingen van deze CAO ten aanzien van (zie bijlage 1):
a. maximale werktijden en minimale rusttijden;
b. minimum aantal vakantiedagen, gedurende welke de verplichting van de werkgever om loon te betalen bestaat;
c. het loongebouw in deze CAO, inclusief de functie-indeling en ervaring (diensttijd) van werknemers, en/of aard van de verrichte werkzaamheden, salarisschalen met inbegrip van periodiek systeem (ook voor jeugdigen);
d. de vakantiebijslag over het loongebouw;
e. tussentijdse CAO-loonsverhogingen;
f. overwerkvergoedingen;
g. kostenvergoedingen: reistijdvergoeding;
h. toeslag voor verschoven uren;
i. feestdagentoeslag;
j. werken op zon- en feestdagen;
k. scholing;
l. minimumlonen, daaronder begrepen vakantiebijslag, vergoedingen voor overwerk, en daar niet begrepen aanvullende bedrijfspensioenregelingen;
m. voorwaarden voor het ter beschikking stellen van werknemers;
n. gezondheid, veiligheid en hygiëne op het werk;
o. beschermende maatregelen met betrekking tot de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden van kinderen, jongeren en van zwangere of pas bevallen vrouwen;
p. gelijke behandeling van mannen en vrouwen, alsmede andere bepalingen inzake niet- discriminatie,
ook van toepassing op de ter beschikking gestelde werknemer, die tijdelijk in Nederland arbeid verricht en wiens arbeidsovereenkomst wordt beheerst door een ander dan het Nederlandse recht. Onder ter beschikking gestelde werknemer wordt in dit verband verstaan iedere werknemer die gedurende een bepaalde periode werkt in Nederland, dat niet het land is waar die werknemer gewoonlijk werkt.
Wanneer de detachering als voornoemd meer dan twaalf maanden bedraagt, waarborgt de dienstverrichter voor zijn gedetacheerde werknemers vanaf de dertiende maand alle verbindend verklaarde bepalingen die zijn neergelegd in deze collectieve arbeidsovereenkomst, met uitzondering van de bepalingen inzake procedures, formaliteiten en voorwaarden van de sluiting en de beëindiging van de arbeidsovereenkomst en inzake aanvullende bedrijfspensioenregelingen. De hierboven genoemde termijn van twaalf maanden bedraagt achttien maanden indien de dienstverrichter als bedoeld in de WagwEU, gedurende de laatste drie maanden van de periode van ten hoogste twaalf maanden waarin de detachering plaatsvindt, aan de minister van Sociale Zaken een gemotiveerde kennisgeving verstrekt, dat de in eerste instantie opgegeven vermoedelijke duur van de werkzaamheden zal worden overschreden tot ten hoogste achttien maanden. Wanneer de detachering in geval van verdere verlenging meer dan achttien maanden bedraagt, waarborgt de dienstverrichter de in de eerste volzin van deze alinea bedoelde arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden vanaf de negentiende maand.