3.9 Lonen niet-rijdend personeel
De lonen gelden voor een arbeidstijd van 40 uur per week, verdeeld over gemiddeld 5 dagen per week.
Onder niet rijdend personeel wordt in ieder geval de centralist/planner, telefonist en administratieve kracht verstaan, zoals omschreven in artikel 3.10. Voor zover de functie van niet rijdend personeel niet onder één van de beschrijvingen uit artikel 3.10 valt, kan de werkgever deze in de loonschaal ‘overige’ plaatsen.
Loontabel per 1 januari 2026 niet rijdend personeel (3,5% loonsverhoging)
| Leeftijd | Loontrede | Overige | Telefonist(e) | Administr. medew. | Centralist/planner | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| maandloon | uurloon | maandloon | uurloon | maandloon | uurloon | maandloon | uurloon | ||
| 15 jaar | € 777,99 | € 4,49 | € 777,99 | € 4,49 | € 777,99 | € 4,49 | € 800,61 | € 4,62 | |
| 16 jaar | € 895,05 | € 5,16 | € 895,05 | € 5,16 | € 895,05 | € 5,16 | € 920,76 | € 5,31 | |
| 17 jaar | € 1.024,71 | € 5,91 | € 1.024,71 | € 5,91 | € 1.024,71 | € 5,91 | € 1.054,15 | € 6,08 | |
| 18 jaar | € 1.296,65 | € 7,48 | € 1.296,65 | € 7,48 | € 1.296,65 | € 7,48 | € 1.296,65 | € 7,48 | |
| 19 jaar | € 1.555,98 | € 8,98 | € 1.555,98 | € 8,98 | € 1.555,98 | € 8,98 | € 1.555,98 | € 8,98 | |
| 20 jaar | € 2.074,64 | € 11,97 | € 2.074,64 | € 11,97 | € 2.074,64 | € 11,97 | € 2.074,64 | € 11,97 | |
| 0/3 mnd | 0 | € 2.593,30 | € 14,96 | € 2.593,30 | € 14,96 | € 2.593,30 | € 14,96 | € 2.593,30 | € 14,96 |
| 4/12 mnd | 0 | € 2.593,30 | € 14,96 | € 2.593,30 | € 14,96 | € 2.593,30 | € 14,96 | € 2.668,72 | € 15,40 |
| 1 | € 2.593,30 | € 14,96 | € 2.593,30 | € 14,96 | € 2.593,30 | € 14,96 | € 2.738,54 | € 15,80 | |
| 2 | € 2.593,30 | € 14,96 | € 2.593,30 | € 14,96 | € 2.616,41 | € 15,09 | € 2.808,32 | € 16,20 | |
| 3 | € 2.593,30 | € 14,96 | € 2.595,87 | € 14,98 | € 2.668,72 | € 15,40 | € 2.878,12 | € 16,60 | |
| 4 | € 2.647,56 | € 15,27 | € 2.651,29 | € 15,30 | € 2.721,07 | € 15,70 | € 2.947,89 | € 17,01 | |
| 5 | € 2.701,69 | € 15,59 | € 2.703,61 | € 15,60 | € 2.773,46 | € 16,00 | € 3.017,69 | € 17,41 | |
| 6 | € 2.756,00 | € 15,90 | € 2.825,79 | € 16,30 | € 3.087,48 | € 17,81 | |||
| 7 | € 2.808,32 | € 16,20 | € 2.878,12 | € 16,60 | € 3.157, 27 | € 18,22 | |||
| 8 | € 2.860,69 | € 16,50 | € 2.930,47 | € 16,91 | € 3.227,07 | € 18,62 | |||
| 9 | € 2.913,04 | € 16,81 | € 2.982,82 | € 17,21 | € 3.296,90 | € 19,02 | |||
| 10 | € 2.965,36 | € 17,11 | € 3.035,13 | € 17,51 | € 3.366,66 | € 19,42 | |||
| 11 | € 3.087,48 | € 17,81 | € 3.436,46 | € 19,83 | |||||
| 12 | € 3.506,23 | € 20,23 | |||||||
Loontabel per 1 januari 2027 niet rijdend personeel (3,5% loonsverhoging)
| Leeftijd | Loontrede | Overige | Telefonist(e) | Administr. medew. | Centralist/planner | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| maandloon | uurloon | maandloon | uurloon | maandloon | uurloon | maandloon | uurloon | ||
| 15 jaar | € 805,22 | € 4,65 | € 805,22 | € 4,65 | € 805,22 | € 4,65 | € 828,63 | € 4,78 | |
| 16 jaar | € 926,38 | € 5,34 | € 926,38 | € 5,34 | € 926,38 | € 5,34 | € 952,99 | € 5,50 | |
| 17 jaar | € 1.060,57 | € 6,12 | € 1.060,57 | € 6,12 | € 1.060,57 | € 6,12 | € 1.091,05 | € 6,29 | |
| 18 jaar | € 1.342,03 | € 7,74 | € 1.342,03 | € 7,74 | € 1.342,03 | € 7,74 | € 1.342,03 | € 7,74 | |
| 19 jaar | € 1.610,44 | € 9,29 | € 1.610,44 | € 9,29 | € 1.610,44 | € 9,29 | € 1.610,44 | € 9,29 | |
| 20 jaar | € 2.147,25 | € 12,39 | € 2.147,25 | € 12,39 | € 2.147,25 | € 12,39 | € 2.147,25 | € 12,39 | |
| 0/3 mnd | 0 | € 2.684,07 | € 15,49 | € 2.684,07 | € 15,49 | € 2.684,07 | € 15,49 | € 2.684,07 | € 15,49 |
| 4/12 mnd | 0 | € 2.684,07 | € 15,49 | € 2.684,07 | € 15,49 | € 2.684,07 | € 15,49 | € 2.762,13 | € 15,94 |
| 1 | € 2.684,07 | € 15,49 | € 2.684,07 | € 15,49 | € 2.684,07 | € 15,49 | € 2.834,39 | € 16,35 | |
| 2 | € 2.684,07 | € 15,49 | € 2.684,07 | € 15,49 | € 2.707,98 | € 15,62 | € 2.906,61 | € 16,77 | |
| 3 | € 2.684,07 | € 15,49 | € 2.686,73 | € 15,50 | € 2.762,13 | € 15,94 | € 2.978,85 | € 17,19 | |
| 4 | € 2.740,22 | € 15,81 | € 2.744,09 | € 15,83 | € 2.816,31 | € 16,25 | € 3.051,07 | € 17,60 | |
| 5 | € 2.796,25 | € 16,13 | € 2.798,24 | € 16,14 | € 2.870,53 | € 16,56 | € 3.123,31 | € 18,02 | |
| 6 | € 2.852,46 | € 16,46 | € 2.924,69 | € 16,87 | € 3.195,54 | € 18,44 | |||
| 7 | € 2.906,61 | € 16,77 | € 2.978,85 | € 17,19 | € 3.267,77 | € 18,85 | |||
| 8 | € 2.960,81 | € 17,08 | € 3.033,04 | € 17,50 | € 3.340,02 | € 19,27 | |||
| 9 | € 3.015, 00 | € 17,39 | € 3.087,22 | € 17,81 | € 3.412,29 | € 19,69 | |||
| 10 | € 3.069,15 | € 17,71 | € 3.141,36 | € 18,12 | € 3.484,49 | € 20,10 | |||
| 11 | € 3.195,54 | € 18,44 | € 3.556,74 | € 20,52 | |||||
| 12 | € 3.628,95 | € 20,94 | |||||||
3.9.1 Berekening uurloon, dagloon, weekloon, periodeloon en WML
1. Het uurloon wordt berekend door het functieloon per maand te delen door 173,33 of door het functieloon per week te delen door 40. Bij het wettelijk minimumuurloon (WMUL) wordt het maandloon in 2026 berekend door het WMUL te vermenigvuldigen met 174 uur. Bij het wettelijk minimumuurloon (WMUL) wordt het maandloon in 2027 berekend door het WMUL te vermenigvuldigen met 174 uur.
Het loon van de parttimer wordt vastgesteld overeenkomstig de bij de functie behorende loonschaal naar rato van het aantal overeengekomen arbeidsuren.
2. Het dagloon wordt berekend door het functieloon per maand te delen door 21,67 of door het functieloon per week te delen door 5. Bij WMUL bedraagt het dagloon het WMUL uurloon x 8 uur.
3. Het weekloon wordt berekend door het functieloon per maand te vermenigvuldigen met de factor 40/173,33. Bij WMUL bedraagt het weekloon het WMUL uurloon x 40 uur.
4. Het periodeloon van vier weken wordt berekend door het functieloon per maand te vermenigvuldigen met de factor 160/173,33. Bij WMUL bedraagt het periodeloon van vier weken het WMUL uurloon x 160 uur.
5. Vanaf 1/1/2024 is het wettelijk minimumuurloon het uitgangspunt voor de berekening van het minimum dagloon, minimum weekloon, minimum periodeloon per vier weken en het minimum maandloon. Het loon van de parttimer die werkt op basis van het wettelijk minimum loon wordt vastgesteld overeenkomstig het wettelijk minimum uurloon naar rato van het aantal overeengekomen arbeidsuren per periode.
6. Het minimum maandloon voor een fulltimer in 2026 wordt als volgt berekend: 261 dagen x 8 uur = 2088 uur per jaar. Dit is 174 uur per maand. Het minimum maandloon voor een fulltimer in 2027 wordt als volgt berekend: 261 dagen x 8 uur = 2088 uur per jaar. Dit is 174 uur per maand. Het aantal uren per maand wordt vermenigvuldigd met het WMUL. Het is bij de berekening ook mogelijk om gebruik te maken van het daadwerkelijk aantal sv-uren per maand.
7. Vaste maandsalarissen op WML-niveau kunnen bij individuele werknemers alleen toegepast worden wanneer er sprake is van een vaste overeengekomen arbeidsduur per week. Aan de individuele werknemer wordt ten minste het minimumuurloon dat geldt in het betreffende tijdvak over het gemiddeld aantal arbeidsuren van de betreffende maand, afgeleid van het totaal aantal arbeidsuren van de individuele werknemer in dat kalenderjaar, betaald.
3.9.2 Tredeverhoging
Een tredeverhoging gaat in op 1 januari van het kalenderjaar.
Bij normale uitvoering van zijn werkzaamheden maakt de werknemer op 1 januari van het kalenderjaar aanspraak op een tredeverhoging die gelijk is aan één loontrede van de loonschaal waarin de werknemer is ingedeeld, tot het maximum van die loonschaal is bereikt.
In aanvulling op de voorgaande afspraak geldt voor de tredes 0-3 mnd en 4-12 mnd uit de loontabel voor niet-rijdend personeel het volgende schema:
Niet-rijdend personeel
| In dienst op | In trede 0 van / tot en met | In trede 0 van / tot en met | In trede 1 van / tot en met | In trede 2 na verloop van |
|---|---|---|---|---|
| 1 januari | Januari t/m maart = 3 mnd | April t/m december = 9 mnd | Januari t/m december = 12 mnd | 24 maanden |
| 1 februari | Februari t/m april = 3 mnd | Mei t/m december = 8 mnd | Januari t/m december = 12 mnd | 23 maanden |
| 1 maart | Maart t/m mei = 3 mnd | Juni t/m december = 7 mnd | Januari t/m december = 12 mnd | 22 maanden |
| 1 april | April t/m juni = 3 mnd | Juli t/m december = 6 mnd | Januari t/m december = 12 mnd | 21 maanden |
| 1 mei | Mei t/m juli = 3 mnd | Augustus t/m december = 5 mnd | Januari t/m december = 12 mnd | 20 maanden |
| 1 juni | Juni t/m augustus = 3 mnd | September t/m december = 4 mnd | Januari t/m december = 12 mnd | 19 maanden |
| 1 juli | Juli t/m september = 3 mnd | Oktober t/m december = 3 mnd | Januari t/m december = 12 mnd | 18 maanden |
| 1 augustus | Augustus t/m oktober = 3 mnd | November t/m december = 2 mnd | Januari t/m december = 12 mnd | 17 maanden |
| 1 september | September t/m november = 3 mnd | December = 1 mnd | Januari t/m december = 12 mnd | 16 maanden |
| 1 oktober | Oktober t/m december = 3 mnd | Januari t/m september = 9 mnd | Oktober t/m december = 3 mnd | 15 maanden |
| 1 november | November t/m december = 2 mnd | Januari t/m september = 9 mnd | Oktober t/m december = 3 mnd | 14 maanden |
| 1 december | December = 1 mnd | Januari t/m september = 9 mnd | Oktober t/m december = 3 mnd | 13 maanden |
3.9.3 Garantieregeling voor rijdend en niet rijdend personeel
Voor werknemers met een loon dat hoger is dan het functieloon volgens de hoogste loontrede van de schaal die op hen van toepassing is, geldt de volgende regeling. Het loon wordt geïndexeerd met maximaal de CAO-verhoging te berekenen over het functieloon volgens de hoogste loontrede van de schaal die op hen van toepassing is.